,

Psychika w sportach walki

Psychika w sportach walki
Jednym z najciekawszych doświadczeń jest podglądanie zawodników na ringu. Głównie w aspekcie tego, co dzieje się w ich głowach. Czasem jest to imponujące przedstawienie pewności siebie, niezłomności, a czasem można zobaczyć bitwy jakie są toczone nie tylko pomiędzy zawodnikami, ale w nich samych.
 
Kiedyś usłyszałem, że “jeśli ktoś ma problem z głową do walki, to nie powinien walczyć, lub uprawiać sportów walki”. Ot tak, w trakcie rozmów trenerów i zawodników na jednym z wyjazdów.
 
Czy doprawdy?
 
Problem z głową dotyczy bardzo wielu obszarów jeśli chodzi o sporty walki. Jest to atawistyczny sport, docierający do fundamentów naszej istoty. Od zarania dziejów walka nam towarzyszyła. Siła, agresja, zdecydowanie, często decydowały o naszym przetrwaniu. Dziś również ma to wielkie znaczenie. Nawet jeśli chodzi o zwykłą zaradność i radzenie sobie na co dzień. Trzeba przecież umieć zawalczyć o lepsze jutro, o rodzinę, o siebie itd. Można rozłożyć ręce gdy jest ciężko, ale można też zawalczyć. W każdy wymiarze.

Read more

7 Powszechnych Błędów Przygotowania Motorycznego W Sportach Walki O Których Musisz Wiedzieć By Nie Marnować Czasu

Od kilku lat obserwuję trendy jakie pojawiają się w sporcie. A w szczególności w sportach walki. Poniżej zamieszczam siedem wybranych błędów treningowych. Sam testuję od wielu lat różne typy treningów. Obserwuję, czytam i sprawdzam. Część jest logiczna.

Zdaję sobie też sprawę z tego, że czasem nim nauka dojdzie do wniosków, to trenerzy, czy zawodnicy łamią trendy myślenia naukowego. Za jakiś czas nauka uzasadnia swoimi badaniami intuicję sportowców i trenerów. Podobnie przygotowanie motoryczne jest wciąż obszarem, w którym można wiele poprawić i wiele się uczyć.

Read more

,

5 skutecznych sposobów jak stworzyć przewagę w klinczu i ją wykorzystać

5 skutecznych sposobów jak stworzyć przewagę w klinczu, wykorzystać ją
5 skutecznych sposobów jak stworzyć przewagę w klinczu i ją wykorzystać – jak uniknąć zagrożeń na treningu ze strony narwanego partnera, co szarżuje jak ranny łoś.
 
Wielu uważa, że klincz to ciągnięcie łba w dół obiema łapami, jakby chcieli żurawiem wiadro betonu ze studni wyciągnąć. Walka przeradza się w rywalizację siłową i test silnej woli – przy którym pękniętym włóknie mięśniowym na karku odpuścić. Potem w niedziele, gdy mama, żona, kochanka podaje rosół do stołu, to gęba wpada do talerza.

Read more

,

10 praktycznych podpowiedzi jak sparować i walczyć z początkującym i uniknąć frustracji

10 praktycznych podpowiedzi jak sparować/walczyć z początkującym i uniknąć frustracji

10 praktycznych podpowiedzi jak sparować i walczyć z początkującym i uniknąć frustracji 🙂

Ale cóż to za sztuka z początkującym?! Ano wielka.

Zwykle na podstawie tego, jak ktoś sparuje z początkującym, można poznać doświadczenia zawodnika. To taki obustronny test umiejętności.

Początkujący jest zwykle wymagający z kilku powodów
– ma nieustalony rytm,
– reaguje nieprzewidywanie,
– nie kontroluje siły i szybkości,
– czuje się jak na olimpiadzie (dla niego to walka na śmierć i życie 🙂 ),
– zbija i blokuje szybciej niż uderzasz i myślisz,
– wykorzystuje każdą chwile jaka jest, by trafić ciosem, bo wie, że inna pojawić się już nie może,
– i wiele innych.

Read more

Najlepsza rada treningowa dla każdego zawodnika, sportowca i dla każdego sportu

Czy w ogóle może istnieć coś takiego jak najlepsza rada treningowa dla każdego? Brzmi troszkę prowokacyjnie i zdawać by się mogło, że to jedynie próba zagonienia grubego zwierza do lasu mojego bloga, gdzie drzewa wyściełane literami będą dumnie witać przybyłych gromkimi słowami.

Gdyby ktoś przecież odkrył takiego świętego Grala, to jego tantiemy zaczęły by przerastać liczbę jego szarych komórek, a w sprzeczce o prymarność ilości nad jakością, mogła by wywiązać się kłótnia pomiędzy idealizmem, a realizmem obranym w umowne dolary.

Read more

Oddychanie – stres – sport

Oddychanie - stres - sport blog sportowy Marcin Tomczyk

Od setek lat, a nawet tysięcy, oddechowi poświęcano uwagę. Nie tylko w sporcie, ale również w praktykach duchowych, czy terapeutycznych.
Mistrzowie sztuk walki traktowali i traktują oddech jako aspekt wyzwalania siły. Zintegrowanie oddechu z ciosem, czy kopnięciem pozwala wyzwolić maksymalna moc.
Strzelcy spowalniają rytm serca poprzez regulacje oddechu, by nacisnąć spust pomiędzy uderzeniami serca. Uderzenie serca może zaburzyć precyzje oddanego strzału.

Read more

Słabe ogniwa – eliminacja

Ten wpis w dużej mierze to truizm. Wydaje mi się oczywiste, że jeśli coś nam nie wychodzi, to szukamy przyczyny  z jakiego powodu i pracujemy nad tym. Szukamy co jest naszym słabym ogniwem. W dużej mierze, głównie u początkujących, jest duża chęć biegnięcia przed siebie. Bez zwracania uwagi na to, co dzieje się wokół.

Read more

Jak pokonać niechęć do treningu

Przyczyn powtarzających się niechęci do treningu może być wiele. Gdy odczuwa się stałe zmęczenie, to i jest mniejsza ochota na trening. Po prostu. Być może faktycznie w ten dzień trzeba odpuścić, bo dostajemy sygnał od organizmu, że zbyt dużo przyjęliśmy stresów w różnej postaci na siebie. Wówczas najlepiej odpuścić, co czasem może być trudniejsze, niż zrobienie treningu. Zanim jednak to zrobimy, można spróbować jeszcze kilku sposobów. Sam staram się je stosować, choć gdy mam rozpisany konkretny plan, staram się go trzymać do tygodnia, gdy zmniejszam obciążenia treningowe.

Read more

,

Jak Zostać Fighterem

Jeśli chcesz być zawodnikiem, fighterem, to trenuj jak atleta, a nie jak pacjent przechodzący zabiegi fizjoterapeutyczne.
 
Moda na pracę z fizjoterapeutą jest tylko modą. Niczym więcej.
 
Doprawdy nie potrzeba piłek szwedzkich, bosu i stania na rzęsach. Pozostawcie to pacjentom po urazach i emerytom. Ćwiczcie jak atleci. Piłki schowajcie do garażu dla swoich dzieci.
 
Wystarczy zwyczajnie sztanga, przysiady, ciągi, podciągania i ewentualnie kilka bazowych ćwiczeń. Dzięki temu rozwiniecie swoją stabilizację i kontrolę motoryczną. Rozwiniecie siłę brzucha bez kiwania się na plecach w 100 powtórzeniach.
 
Prewencja urazów nie polega na wykonywaniu nieskończonej ilości “funkcjonalnych” ćwiczeń, ale na programowaniu i odpowiedniej strategii treningowej.
 

Read more